THE ACCEPTANCE AND APPRECIATION OF CULTURAL DIVERSITY VALUES REPRESENTATION IN ENGLISH TEXTBOOKS
Representasi Nilai Pengakuan dan Apresiasi Terhadap Keragaman Budaya dalam Buku Teks Bahasa Inggris
Keywords:
Keyword: Multiculturalism, Multicultural value, English textbooks analysis, Character EducationAbstract
Abstract
The purpose of this research is to explore multicultural values representation in senior high school English textbooks and to explain the reflection of characters education containing in textual and visual form of multicultural values in the textbooks. The theory used as the basis for the analysis of the textbooks is the three dimensional models of critical discourse analysis from Fairclough (1995). The findings of the study revealed core values of multicultural by Bennett (2003) appear on the textbooks which is acceptance and appreciation of cultural diversity. In addition, characters education were also identified such as (1) Religious, (2) Tolerance, (3) Patriotism. The implications of this textual study suggest that more characters education are added and elaborated in the textbooks.
Abstrak
Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengeksplorasi representasi nilai-nilai multikultural dalam buku teks bahasa Inggris SMA dan menjelaskan refleksi pendidikan karakter yang terkandung dalam bentuk tekstual dan visual nilai-nilai multikultural dalam buku teks. Teori yang digunakan sebagai dasar analisis buku teks adalah model tiga dimensi analisis wacana kritis dari Fairclough (1995). Temuan penelitian mengungkapkan nilai-nilai inti multikultural oleh Bennett (2003) muncul di buku teks yaitu penerimaan dan apresiasi keragaman budaya. Selain itu, pendidikan karakter juga teridentifikasi yaitu (1) Religius, (2) Toleransi, (3) Patriotisme. Implikasi dari studi tekstual ini menunjukkan bahwa pendidikan karakter lebih banyak ditambahkan dan dielaborasi dalam buku teks.